loader gif

مدیریت زمان؛ استفاده بهینه از زمان یا سوار شدن بر زمان؟

باسمه تعالی

تا به حال به این فکر کرده اید که اگر از چهار سال گذشته روزی فقط یک لغت انگلیسی یاد گرفته بودید (چیزی در حدود ۵ دقیقه) الآن نزدیک به ۱۵۰۰ واژه بلد بودید؟ یا اگر روزی ۲۰ دقیقه کتاب خوانده بودید، چیزی در حدود ۵۰۰ ساعت مطالعه کرده بودید؟
همانطور که می بینیم زمان های هر چند کوتاه می توانند تاثیر بسیار زیادی در مقیاس بزرگ داشته باشند. همانطور که در بالا ذکر شد شما بعد از ۴ سال به راحتی قادر خواهید بود که به زبان انگلیسی مسلط شوید یا اینکه تنها با ۲۰ دقیقه مطالعه روزانه در یک حوزه تخصصی بعد از ۴ سال به یک متخصص در آن حوزه تبدیل می شوید همچنین مدیریت زمان از جنبه‌های اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی نیز قابل بررسی است:
از نگاه اعتقادی زمان در اکثر ادیان الهی به عنوان یکی از بزرگترین نعمت های خدادادی مطرح هست و بنابراین انسان نسبت به آن مسئول است به عنوان مثال از نگاه دین مبین اسلام اولین سوال آخرت از هر انسانی این است که « عمر خود را چگونه گذراندی؟»
از جنبه اجتماعی نیز انسان جهت برقراری تمامی تعاملات اجتماعی خود به زمان نیازمند و محدود است بنابراین از جنبه اجتماعی نیز انسان باید بتواند زمان خود را به درستی مدیریت کند تا بتواند به تمامی تعاملات اجتماعی خود رسیدگی کند
با آگاهی از تمامی این اهمیت‌ها در ادامه پنج نکته کلیدی در مدیریت زمان را با هم خواهیم دید:

Image result for time management

تکنیک شماره ۱: لیست کارهای روزانه خود را تهیه کنید

همه ما روزانه کارهای زیادی در دستور کار خود داریم و به خاطر سپردن همه این کارها از توانایی ما خارج است پس برای برقراری هر نظمی در کارهایمان استفاده از لیست ضروری است. برای تهیه لیست کارهای خود میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یک دفترچه یادداشت کوچک، یک تقویم، نرم افزارهای نت برداری در تلفن‌همراه و… از جمله این ابزارها هستند.
شک نکنید تمامی افراد موفق در جهان از لیست برای مدیریت کارهایشان استفاده می کنند، برایان تریسی از مدرسان حوزه مدیریت زمان بر این عقیده است که اگر شما لیستی ندارید بدون شک پول زیادی هم به دست نمی آورید

افراد معمولی به فکر این هستند که چطور وقتشان را بگذرانند. افراد حرفه ای به فکر این هستند که چطور از وقتشان استفاده کنند

تکنیک شماره ۲: دزدهای وقتتان را شناسایی کنید.

همه ما با مشکلاتی روبرو هستیم که به نوعی تکرار شونده بوده و مدام وقت ما را تلف می‌کنند.از مهمترین دزدهای وقت می توان به بی برنامگی، خواب زیاد، عدم توانایی در نه گفتن و … اشاره کرد. در شماره بعدی دزدهای وقت و راههای مقابله با آنها را بررسی خواهیم کرد.

تکنیک شماره ۳: جدول برنامه‌های اصلی خود را طراحی کنید.

فعالیت‌های روزانه ما به چند دسته کلی تقسیم می‌شود.این بسته بندی با توجه به نوع کار فرد و استفاده او از زمان متفاوت است. در بیشتر موارد برنامه‌های اصلی همه ما شامل تفکر، مطالعه، کار، تفریح، خانواده، ورزش و عبادت است. مشخص کردن این فعالیت‌ها و زمان اختصاصی هر یک در طول روز به نظم بیشتر کارها و در نتیجه استفاده موثر از زمان کمک بسیاری خواهد کرد.

تکنیک شماره ۴: برنامه‌های روز آتی خود را در شب قبل تنظیم نمایید.

شبها و قبل از خوابیدن در حدود ۱۰ دقیقه می توان تمامی برنامه‌های روز آتی را با استفاده از ابزارهایی که بالاتر توضیح داده شد، به صورت لیست درآورد. این لیست می تواند یک لیست مرتب و دارای توالی انجام و یا سرفصل کلی کارهای روز آتی باشد.

تکنیک شماره ۵: زمان‌های مرده خود را دریابید.

همه ما روزانه بخش زیادی از زمان خود را در حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مترو،تاکسی و …) و در رفت و آمد به محل کار، تحصیل و … می گذرانیم. این زمان‌ها گاها از چند دقیقه تا چندین ساعت را شامل می شود. پس این حجم از زمان نیازمند برنامه ریزی مناسب جهت استفاده بهینه است. مطالعه کتاب، گوش دادن به سخنرانی‌های افراد مختلف، برقراری جلسات در حرکت، تنظیم ساعت خواب روزانه و … از راههای بهره وری موثر از این زمان‌های مرده است.
در مقاله بعدی انواع دزدهای وقت را شناسایی خواهیم کرد و با ابزارهای مختلف جهت برنامه ریزی و مدیریت زمان بیشتر آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید…

محمدحسین قپانداران

نشریه اشاره گر، انجمن علمی دانشجویی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خوارزمی، شماره هفتم

۵ تکنیک ساده و کاربردی در مدیریت زمان، تاپ فایو؛ پنجگانه های برتر جهان

دیدگاهتان را بنویسید