loader gif

دزدان وقت

در مقاله قبلی با هم به بررسی تکنیک های مدیریت زمان پرداختیم. بدون شک یکی از مهمترین تکنیک های مدیریت زمان شناسایی دزدهای وقت است. این دزدهای وقت در واقع عامل اصلی هستند که بسیاری از افراد از مدیریت زمان عاجز هستند. با توجه به این نکات در زیر به بررسی ۹ دزد زمان و راهکارهای مقابله با آن می پردازیم:

۱٫ نداشتن هدف کوتاه مدت و بلند مدت

یکی از اصلی ترین دزدهای زمان برای هر شخص نداشتن هدف است هدف باعث می شود که روی فعالیت هایی که به طور روزانه انجام می دهیم، تمرکز کنیم و به تمام جنبه های زندگی خود تعهد داشته باشیم. در واقع وقتی که شما هدف داشته باشید بایدقبل از فعالیت هایتان این سؤالت را از خود بپرسید. آیا این فعالیت من را به هدفم نزدیک می کند؟ برای رسیدن به هدفم چه فعالیتی باید انجام دهم؟ برای رسیدن به هدفم چه فعالیت هایی را نباید انجام دهم؟ وقتی که به این سؤالات پاسخ دهید تمامی جنبه های هدف خود را ارزیابی کرده و دقیقا می دانید برای رسیدن به هدفتان چه باید بکنید بنابراین از کوچکترین فرصتی برای انجام کارهایی که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند استفاده خواهید کرد. در غیر این صورت یا شما به درستی هدفتان ویا اینکه این هدف چه نقشی در موفقیت شما خواهد داشت قطعا ایمان ندارید.

۲٫ عادت غلط

یکی دیگر از عواملی که باعث استفاده نادرست ما از زمان می شود عادت های غلطی است که در ما شکل گرفته است. از جمله این عادات غلط می توان به غذاخوردن طولانی، استحمام طولانی و .. اشاره کرد. توجه کنید که درهر کدام از این موارد قصد حذف آن مورد را نداریم بلکه قرار است زمان مربوط به آن کار را مدیریت کنیم. برای این کار کافیست به مدت یک هفته هر روز زمان اختصاص داده شده به این عادت خود را یادداشت کنیدو به مرور زمان سعی کنید آن را تا مقدار مناسب آن کاهش دهید. برای این کار می توانید از تکنیک پنج دقیقه برای این کار استفاده کنید. به این صورت که هر هفته سعی کنید تنها پنج دقیقه از زمان اضافی کم کنید. در این صورت ظرف مدت کوتاهی می توانید این عادت غلط خود را از بین ببرید. همچنین در بعضی موارد مانند زمان غذا خوردن می توانید با انجام فعالیتی به صورت موازی مانند برگزاری جلسه نهایت استفاده را از این زمان مرده ببرید.

۳٫ خواب زیاد:

به جدول زیر که نشان دهنده میزان و زمان شروع و یایان خواب موفق ترین افراددنیاست توجه کنید. نکته مشترک در میان همه این افراد این است که مه آن ها قبل از ساعت ۱۲ شب به رختخواب می روند و هر روز قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار می شوند. نکته جذاب دیگری که باید به آن توجه کرد داشتن الگوی خواب مشخص در این افراد است بدین معنی که در ساعت مشخصی از شب می خوابند و در ساعت مشخصی از روز بیدار می شوند. به گفته پزشکان این نظم در خوابیدن منجر به یک خواب مفید برای این افراد خواهد شد. به گونه ای که با توجه به خواب کم آن ها در شب دیگر در طول روز نیازی به خواب اضافی ندارند. البته باید توجه داشت که انتخاب ساعت خواب بستگی به فرد و خصوصیات جسمی و روحی افراد دارد ولی متخصصان ساعت خواب مناسب در شب را بین ساعت ۱۰-۱۲ و مدت آن را بین ۶ تا ۸ ساعت می دانند.

۴٫ شرکت در جلسات غیرضروری

جان و فارست مارس، پسران فارست مارس، یکی از بهترین نمونه های موجود در زمینه استفاده بهینه از زمان شان هستند. هنگامی که تمام رقبای این دو مدیر موفق درگیر همایش ها و جلسات متعدد بودند، برادران مارس تصمیم گرفتند تغییری اساسی را ایجاد کنند.این تغییر شامل حذف بسیاری از جلسات غیرضروری شرکت و کاهش میزان مشارکت برند در کنگره ها بود. نتیجه چنین تصمیمی در زمان خود سروصدای بسیاری را به پا کرد. در واقع این شیوه در رسانه ها به عنوان بحران مالی برند تحت رهبری برادران مارس تعبیر شده بود. با این حال پس از گذشت زمان کوتاهی بیانیه شرکت که شامل میزان سود ناخالص اش بود، خط بطلنی بر تمامی این ادعاها کشید. تجربه برادران مارس این نکته را ثابت می کند که به جای افزایش تعداد جلسات باید سعی کرد جلسات گزینش شده و با موضوع و روند خاص برگزار کرد تا منجر به نتایج مطلوب شود و زمان کمتری از افراد حاضر در جلسه تلف کند. پس توجه داشته باشید که قبل از انتخاب هر جلسه حتما از مفاد و روند در نظر گرفته شده برای جلسه آگاهی داشته باشید و بدون آمادگی در آن شرکت نکنید.

۵٫ عدم تخصص

بسیاری از اوقات افراد وظایف و مسئولیت هایی را می پذیرند که در آن حوزه تخصص کافی ندارند. به همین دلیل انجام این وظیفه نیازمند تلش مضاعف و گاهی اوقات بی نتیجه است. این تلاش مضاعف قطعا وقت بسیار زیادی از این افراد نیز تلف خواهد کرد.

۶٫ مطالعه غیرضروری

همه ما روزانه در معرض مطالعه موارد مختلفی قرار می گیریم. پیامک های ارسالی، سایت ها و مجلات زرد، کانال های اطلاع رسانی عمومی و از جمله این موارد هستند.
برای آنکه بیشتر به این موضوع پی ببرید کافی است تا به رده بندی ۵۰ سایت برتر ایرانی نگاهی بیندازید. بیش از ۵۰ درصد این وب سایت ها مجله تفریحی، سایت های زرد و یا اطلاع رسانی هستند.

۷٫ عدم شناخت زمان های مناسب

هر شخصی با توجه به ویژگی های روحی و جسمی خود در بخشی از طول روز در شرایط مناسبی برای فعالیت قرار دارد. به عنوان مثال بخشی از ما در ساعات ابتدایی روز توانایی مناسبی برای مطالعه داریم و در ساعات پایانی شب مطالعه برای مان سخت خواهد شد. شناخت این زمانها باعث می شود تا استفاده بهتری از آن ها داشته باشیم و زمان های نامناسب را به فعالیت های غیر مهم اختصاصپ دهیم و از اتلاق وقت خود جلوگیری کنیم.

۸٫ یادداشت نکردن فعالیت ها

یکی دیگر از عوامل اتلاف وقت نداشتن برنامه مناسب روزانه است. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است هر شب به مدت ۱۰ دقیقه عناوین فعالیت های روز بعد خود را یادداشت کنید. و در روز بعد هر کدام از موارد را که انجام داده اید علامت بزنید. این کار علاوه بر آنکه به شما کمک می کند تا تمامی فعالیت های خود را منظم انجام دهید به شما برای ادامه روز و انجام باقی فعالیت ها انگیزه می دهد.

۹٫ وسواس

وسواس انواع مختلفی دارد. از جمله مهمترین انواع آن می توان به وسواس فکری و عملی اشاره کرد. در وسواس فکری، افکار مزاحم و تکرارشونده در ذهن وجود دارد. گاهی فرد حتی تلاش می کند چنین فکرهایی را از ذهنش بیرون کند، ولی باوجود تلاشش موفق نمی شود. وسواس عملی ممکن است با زمینه افکار وسواسی توام باشد ولی گاهی هیچ ذهنیت فکری وجود ندارد و فرد به طور تکرارشونده و بدون فکر، عملی را انجام می دهد. اعمال وسواسی تکرار شونده، مزاحم ولی اجباری هستند. این بیماران خود را مکلف و موظف به انجام کاری می کنند. شایع ترین نوع آن در فرهنگ ما نوع شست وشوست. هم وسواس فکری و هم وسواس عملی فرایندی بیهوده هستند که مدام تکرار می‌شوند، و به دلیل همین تکرار از مهمترین دزدهای وقت به شمار می آیند.

 

محمدحسین قپانداران

نشریه اشاره گر، شماره نهم، زمستان ۱۳۹۶

۵ دزد وقت تان راشناسایی کنید، تاپ فایو

دیدگاهتان را بنویسید